onsdag 31 juli 2013

Ekivoka bilder!

KOLLA in vad jag hittade i mina gömmor, det är ju det jag tar fram nu!
Lite ekivoka bilder!
 Ser Ni hur skickligt den är gjord. Av en som kunde!
 
 Tänk jag hade ett par tavlor till i denna serie och sålde dom någon gång på 80-talet. Säkert jättebilligt, så dumt!


 Denna är bild är väl en riktig motpol till den första men med så mycket charm. Är det en bidrottningen eller en vacker humla????
 
Konstnären är Harry Waldow. Jag gillar verkligen en del av hans verk och har några i min ägo.
Dock i en helt annan stil.
Jag har fyra verk av Harry Waldow till salu i affären.
VÄLKOMMEN IN!
 
Harry Waldow föddes 1887 i Dayton, Ohio. Hans far var engelsman och mamman spanjorska från Mexiko.
Som 17-åring kom han till London där han studerade konst för att sedan fortsätta konststudierna i Amsterdam och Paris. Deltog i baltiska utställningen 1914. Senare kom han till Tranås, där han hade sin första separatutställning 1925. Kritiken var ljum, och därför kom det att dröja ända till 60-årsdagen innan han övertalades av Arvid Jonas att ställa ut på nytt i Tranås. Harry såg till att resa bort innan hans vernissage. Han beviljade endast en tidningsintervju som den framlidne arkitekten Johannes Dahl gjorde för Corren 1947. Waldow är mest känd för sitt surrealistiska uttryck men även för skickligt naturmåleri. Han avled den 20 februari 1969. Harry Waldow finns representerad på Nationalmuseum i Stockholm.
 
Hälsning Christina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar