tisdag 11 juli 2017

Existensiella frågor

Hej!



Existentiella frågor intresserar mej. 
Karen Armstrongs bok "För Guds skull", (The case for God, 2009) om religionens betydelse måste jag läsa. 
Hon är religionshistoriker och före detta nunna, hon uppmanar till lite mer ödmjukhet inför det ovetbara. En sak jag undrar över  precis som Karen Armstrong är hur kan bokstavstroende och "fundamentalistiska" nyateister vara så säkra på sin sak??
Det enda vi idag med säkerhet kan veta, är  att vi ingenting vet. 
Ödmjukhet är ordet.
Madonnan på bilden har jag fått efter mina svärföräldrar, den är skuren i trä av Guid Mayr, från Oberammergau 1938, Bayern . Köpt som ett minne från passionsspelen 1938. 
Är hon inte vacker?



Den tyske filosofen Wilhelm Schmid säger som svar på frågan:
Vad händer när man dör?
"Vi lever vidare. Det vet jag.
Vi är alla essentiellt energi och energin lever vidare, 
den kan inte dö. När energin lämnar den döda
kroppen går vi upp i kosmos och återgår till
alltings början.
Det finns inget slut och ingen död.

Christina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar